I en verden, hvor teknologien konstant udvikler sig, og digitalisering tager stadig større skridt ind i alle sektorers dagligdag, bliver forståelse-og potentialer for anvendelsen af kunstig intelligens stadig mere afgørende – også i en professionsuddannelseskontekst.

Disse sider er tænkt som en kontinuerligt voksende og forandrende ressource til brugen af kunstig intelligens (KI), særligt generativ kunstig intelligens (GKI) som fx. ChatGPT og Copilot. Siderne vil afspejle gældende principper og retningslinjer på UC SYD for brug af GKI.

Kunstig intelligens’ potentialer og udfordringer er i centrum for mange akademiske, pædagogiske og teknologiske debatter – alt fra automatisering og dataanalyse til personliggjort læring og fundamentale etiske overvejelser, berøres af den kontinuerlige udvikling indenfor feltet. Området spænder således over mangfoldige muligheder og potentielle udfordringer, det vanskeligt lader sig gøre at dække til fulde på disse sider. Vores mål er at skabe en dynamisk platform, hvor man kan få indsigt, inspiration og viden til reflekteret at anvende, forstå og forholde sig til kunstig intelligens – på godt og ondt.

Vi opfordrer til en aktiv dialog og udveksling af idéer, så vi sammen kan navigere i dette spændende men komplekse felt. Nedenstående er tænkt til at give dig et indledende overblik – klik løs, lad dig overraske og bliv klogere efter behov – hvad laver denne papegøje fx her?

Indledning
Hvad er kunstig intelligens?
Hvad er generativ kunstig intelligens
Hvad er en chatbot?
Hvad skal du være opmærksom på?
GDPR og hvad siger EU?