Academic IT

En del af Digital - UC SYD

Ny gratis bog om kunstig intelligens

Inspiration til brug af kunstig intelligens i undervisningen

Hvordan kan kunstig intelligens berige undervisningen, understøtte læring og bidrage til nye didaktiske greb? En ny, åbent tilgængelig samling af ideer, udviklet gennem en international crowdsourcing-proces, præsenterer 101 konkrete eksempler på KI’s anvendelsesmuligheder i uddannelsessammenhænge.

Samlingen, som bygger på bidrag fra undervisere og forskere fra 19 forskellige lande, giver indsigt i, hvordan KI kan anvendes i undervisning, læring og vurdering. Den rummer refleksioner over ansvarlig og etisk brug af KI og adresserer de pædagogiske og didaktiske implikationer, som teknologien bringer med sig.

Bogen er tilgængelig under en Creative Commons-licens (CC-BY-NC-SA 4.0), hvilket betyder, at den frit kan læses, anvendes og videreudvikles af undervisere, der ønsker at eksperimentere med og dele erfaringer om KI i deres egen praksis.

Hent bogen her og lad dig inspirere af et globalt fællesskab af undervisere, der udforsker KI’s rolle i uddannelse: https://doi.org/10.5281/zenodo.8355454

Vil du dykke ned i kunstig intelligens?

Kunstig intelligens er ikke længere blot et teoretisk koncept eller en fjern vision for fremtiden – det er sandsynligvis noget som langt de fleste ved nu. Med fremkomsten af Generativ Kunstig Intelligens står vi midt i en transformation, der rækker langt ud over automatisering og dataanalyse. GKI muliggør kreativ produktion, innovation og nytænkning på en måde, der udfordrer vores forståelse af både teknologi og menneskelig skabelse.

Men hvordan fungerer GKI egentlig, og hvad betyder det for uddannelse, forskning og samfundet generelt? Hvis du er interesseret i at forstå denne teknologi – både dets potentiale og de etiske dilemmaer – er bogen Generative Artificial Intelligence et værdifuldt udgangspunkt.

Bogen giver en solid introduktion til GKI og udforsker både de tekniske principper og de anvendelsesmuligheder, der allerede former alt fra undervisning og læring til erhverv. Har du mod på engelsk og grundighed og er tilpas nysgerrig på, hvordan GKI kan bruges til at generere tekst, billeder, kode og meget mere, er denne bog en oplagt ressource.

Du kan hente og læse bogen her:

Searson, M., Langran, E. & Trumble, J. (2024). Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/primary/p/223928/.

Webinar om Læringscirkler

FLUID inviterer til et inspirerende webinar, hvor der sættes fokus på kompetenceudvikling af undervisere i brugen af digitale teknologier og tilgange.

Webinaret præsenterer konceptet “Læringscirkler”, en heutagogisk og selvstyrende tilgang, der fremmer udviklingen af undervisernes didaktiske tænkning og forestillingsevne i forhold til det digitale. Læringscirkler bliver og har været anvendt flere steder i Danmark og hos UC SYD er det et af de kompetenceudviklings-tiltag, som har været både populære og succesfulde.

Hvis du er nysgerrig på hvordan det foregår og hvad det evt. måtte have af betydning, så kan du deltage i webinar og tilmelde dig via FLUID her: https://www.fluid.dk/digital-kompetenceudvikling-af-undervisere-gennem-laeringscirkler-webinar-d-29-august-kl-13-00-14-30/

Webinaret er gratis for medarbejdere i FLUIDs medlemsorganisationer og dermed er det gratis for medarbejdere hos UC SYD.

Hentet fra Pexels.com

Kunstig intelligens i LMS

EADL – European Association for Distance Learning afholder med mellemrum konferencer, webinarer og andet. Fordi UC SYD er medlem og deltager i FLUID, så er det muligt at deltage i gratis webinar med titlen: “AI in Learning Management Systems: What To Do With It?”. Oplægsholder er Rasmus Petersen, som udover at arbejde ved forlaget Praxis også sidder i bestyrelsen for FLUID.

Arrangementet foregår d. 27. feb. 15.00-16.00 og tilmelding kan foretages her: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_F5vUroymRhOoCMT7sjPNAg#/registration

AI-livestreaming

Du har mulighed for via Folkeuniversitetet at deltage og lytte til en livestreaming med Anders Kofod-Petersen, som bærer titlen “Kunstig intelligens, kunstigt sprog?”

Foredrag og efterfølgende samtale foregår d. 13.12.2023 fra 19.00-20.00 og du kan tilmelde dig her: https://fuau.dk/aarhus/program/livestream/kunstig-intelligens-kunstigt-sprog-livestream-med-anders-kofod-petersen-2321-457

Anders stiller spørgsmålene:

Men hvad er kunstig intelligens overhovedet for en størrelse? Hvordan udnytter virksomhederne teknologien bedst muligt? Og bør vi virkelig frygte, at de studerende bliver dummere og at vores arbejdspladser snart overtages af robotter?

I løbet af en time vil han gøre deltagerne klogere på, hvad der er op og ned i denne nye, kunstigt intelligente verden og arrangementet er gratis.

God fornøjelse.

Netværk for Netbaserede Uddannelser

Call til årets konference 2024.

Årets NNU-konference er nu bekendtgjort med overskrift: “Kunstig intelligens i undervisningen: potentialer, udfordringer og perspektiver”.

Konferencen afholdes d. 18. april 2024 på Københavns Professionshøjskole, Campus Carlsberg.

På årets NNU-konference inviteres du på spændende dialog om kunstig intelligens. På konferencen vil vi udforske, hvordan kunstig intelligens allerede nu og på sigt kan skabe betydningsfulde forandringer i undervisning og forskning.

Konferencen vil byde ind i en generel diskussion med inspirerende perspektiver på både didaktiske designs, og hvordan kunstig intelligens kan indvirke på og forvandle undervisning.

Vi ønsker at stille skarpt på de seneste teoretiske og praktiske tilgange til at integrere kunstig intelligens i undervisningsprocesser. Konferencen skal skabe en ramme for at deltagerne kan lære af eksperter og dele egne erfaringer i spændingsfeltet mellem netbaseret undervisning og kunstig intelligens.

Vi inviterer derfor til perspektiver på temaet og ønsker at høre om og få indblik i både praktiske og teoretiske vinkler herpå.
Har du lyst til at blive klogere og dele din viden, så læs mere på NNU’s hjemmeside.

Vi ser frem til at modtage dit bidrag!

Studerendes trivsel i en digitaliseret verden

Gratis konference.

I samarbejde med FLUID, hvor AIT er repræsenteret i bestyrelsen, indbyder VUC Storstrøm Erhverv & Udvikling til en spændende konference om trivsel blandt studerende i en digitaliseret verden med motiverende digitale værktøjer til undervisningen.

Dato: 31. oktober 2023 fra kl. 10.00 – 15.30.

Konferencen er for alle interesserede, og dagen afholdes i Multihallen på VUC Storstrøm, Teatergade 23, 4700 Næstved.

Program
(OBS: Alle oplæg er på engelsk)

10.00-10.15: Velkomst
10.15-11.00: Mistrivsel og nye former for marginalisering blandt unge af professor Anne Görlich fra CeFU (Center for Ungdomsforskning).
11.00-11.30: O&SR Projektet: Onboarding & Student Retention af projektpartnere.
11.30-12.00: The Digital Mentor Power Platform af projektleder Jeppe Wichmann fra LudusXR.
12.00-13.00: Frokost
13:00-14:15: Kunstig intelligens i undervisningen – fra læringstrussel til anvendeligt værktøj – af filosof og foredragsholder Thomas Telving.
14.15-14.45: Kaffe og networking
14.45-15.15: Wavers app: Styrkelse af unges mentale sundhed af CEO Karsten Kjær, SundhedsDanmark og projektleder Maria Storm-Holm, VUC Storstrøm.
15.15-15.30: Tak for i dag.

Download program (PDF)

Arrangementet er GRATIS og frokost samt kaffe/kage er inkluderet.

Tilmeld dig her!

Foto af Julia M Cameron fra Pexels: https://www.pexels.com/da-dk/foto/person-kvinde-skrivebord-notesbog-4144222/

Gratis Webinar om Learning Management Systemer

I regi af FLUID har du som ansat ved UC SYD mulighed for gratis at deltage i webinar om LMS. Webinar stiller det overordnede spørgsmål: “Har vi indfriet forventningerne LMS’erne?”.
Webinar varer max. 2 timer og du vil blive givet dels det store (historiske) perspektiv på LMS, dels en diskussion om LMS’ rolle i relation til de studerendes egne digitale værktøjer.

Du får oplæg med Bjarke Lindsø Andersen og Christian Dalsgaard og ligeledes mulighed for fælles diskussion af perspektiver.

Se mere her: https://www.fluid.dk/webinar-lms-har-vi-indfriet-forventningerne/ og tilmeld dig samme sted.

ChatGPT, AI og gratis webinar

Hos UC SYD er vi medlem af FLUID og det betyder at du kan deltage gratis i arrangementer her.

Den 25. maj fra 14.00-16.00 har du mulighed for at få hele to oplæg fra henholdsvis Andreas Kubsch og Kristian Nøhr Jensen.

Andreas Kubsch, CIU: Chatbots & AI – den nye virkelighed – overvejelser, muligheder og udfordringer for undervisningen på erhvervsuddannelserne

– CIU har haft talrige drøftelser med såvel ledelser som undervisere på en lang række erhvervsskoler. Oplægget bygger på disse samtaler.

Kristian Nøhr Jensen, KP: ChatGPT mellem snyd og læring
–  På baggrund af samtaler med studerende fra forskellige uddannelser (HF, Fysioterapi, laborant og SOSU-assistent) kommer Kristian med eksempler på værdiskabelse ind i undervisningen og viser samtidig, hvor det udfordrer den uddannelsesmodel, vi har i dag.

Gå ikke glip af dette højaktuelle emne!

TILMELD DIG HER

AI og fagre nye verden

Som underviser er det vigtigt at lære studerende at bruge kunstig intelligens (AI) og ChatGPT på en ansvarlig måde. Studerende bør lære at forstå teknologiens begrænsninger og muligheder, så de kan bruge den til at forbedre deres læring og ikke til at snyde eller udnytte den og måske skal du som underviser også blive klogere på, udfordre og udfordres af ChatGPT?

KP afholder en såkalt “EdCamp” d. 15. og 16. april, hvor fokus er ChatGPT og andre AI-teknologier, så du har her mulighed for at mødes med fagfæller fra uddannelsesverdenen.  

Om eventet 
På en EdCamp bestemmer man selv, hvad man vil nørde i, og hvem man vil gøre det med. Deltagerne vælger selv, hvilke tematikker der skal diskuteres, og man organiserer sig selv i grupper ud fra sine interesser. Der vil også være et spændende oplæg med Thomas Bolander fra DTU om sprogmodellernes indtog, og vi sørger for nogle sjove og lærerige workshops om ChatGPT, DALLE-2 mm.

Du kan læse mere og tilmelde dig her: https://cfu.kp.dk/kurser/chatgpt-ai-som-disruptor-i-uddannelsesverdenen-12-12-edcamp-idd-k23001/

Og hvorfor er det så så pokkers vigtigt alt det her?
Jeg har bedt ChatGPT om selv at svare på dette:

AI og ChatGPT kan hjælpe studerende med at udvikle vigtige færdigheder, såsom problemløsning og kritisk tænkning. Det kan også give dem en forståelse for, hvordan teknologien fungerer, og hvordan den kan anvendes i forskellige situationer. Men det er også vigtigt at lære studerende, at teknologien ikke kan erstatte den menneskelige faktor i læring og undervisning.

I et dannelsesperspektiv er det også vigtigt at lære studerende at være reflekterede brugere af teknologien. Studerende bør lære at tænke over konsekvenserne af deres handlinger, når de bruger teknologien, og at forstå, at teknologien ikke altid er den bedste løsning. Ved at lære studerende at bruge teknologien på en ansvarlig måde kan de blive bedre rustet til at navigere i en verden, hvor teknologien spiller en stadig større rolle.

Som underviser er det også vigtigt at beskytte studerende mod farerne ved teknologien, herunder snyd under eksamener og skriftlige afleveringer. Ved at have klare regler og retningslinjer for brugen af teknologi under eksamener og skriftlige afleveringer kan man beskytte studerende mod potentielt snyd og udnyttelse af teknologien.

AI og ChatGPT er kommet for at blive, og det er vigtigt, at studerende bliver eksponeret for teknologien og lærer at bruge den på en ansvarlig måde. Som underviser er det op til en at finde den rette balance mellem teknologi og menneskelige interaktioner for at skabe den bedste undervisningsoplevelse for studerende.

ChatGPT

Page 1 of 3

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén