Kunstig intelligens er ikke længere blot et teoretisk koncept eller en fjern vision for fremtiden – det er sandsynligvis noget som langt de fleste ved nu. Med fremkomsten af Generativ Kunstig Intelligens står vi midt i en transformation, der rækker langt ud over automatisering og dataanalyse. GKI muliggør kreativ produktion, innovation og nytænkning på en måde, der udfordrer vores forståelse af både teknologi og menneskelig skabelse.
Men hvordan fungerer GKI egentlig, og hvad betyder det for uddannelse, forskning og samfundet generelt? Hvis du er interesseret i at forstå denne teknologi – både dets potentiale og de etiske dilemmaer – er bogen Generative Artificial Intelligence et værdifuldt udgangspunkt.
Bogen giver en solid introduktion til GKI og udforsker både de tekniske principper og de anvendelsesmuligheder, der allerede former alt fra undervisning og læring til erhverv. Har du mod på engelsk og grundighed og er tilpas nysgerrig på, hvordan GKI kan bruges til at generere tekst, billeder, kode og meget mere, er denne bog en oplagt ressource.
Du kan hente og læse bogen her:
Searson, M., Langran, E. & Trumble, J. (2024). Exploring New Horizons: Generative Artificial Intelligence and Teacher Education. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/primary/p/223928/.