Tjenester der baserer sig på generativ kunstig intelligens, kan på linje med andre digitale værktøjer være en brugbar og nyttig ressource for dig som enten underviser, studerende eller administrativ medarbejder. I betragtning af den hastige udvikling inden for kunstig intelligens og dens stadig mere fremtrædende rolle i både undervisnings- og administrative sammenhænge, er det afgørende for uddannelsesinstitutioner at udvikle klare retningslinjer og politikker for brugen af kunstig intelligens, så det anvendes forsvarligt og optimalt – dette gælder også for UC SYD.
Denne side vil præsentere UC SYDs aktuelle principper og retningslinjer vedrørende anvendelsen af kunstig intelligens. Disse tjener til at sikre, at brugen af kunstig intelligens overholder gældende lovgivning samtidig med, at det er etisk forsvarligt, pædagogisk berettiget og i overensstemmelse med vore andre mål og politikker.
Vores tilgang til kunstig intelligens i undervisning og administration er forankret i en forståelse af, at mens kunstig intelligens kan være et kraftfuldt værktøj til at forbedre ex. læringsoplevelser og effektivisere administrative processer, så må det aldrig erstatte den menneskelige dømmekraft og interaktion, der er hjørnestenen i akademisk undervisning og læring. Vi er forpligtet til at bruge kunstig intelligens på en måde, der styrker vores studerendes evne til at tænke kritisk og kreativt, og som støtter vores personales arbejde på en ansvarlig og bæredygtig måde.
Principperne og retningslinjerne på dette website afspejler vores engagement i en ansvarlig anvendelse af kunstig intelligens, hvor vi forsøger at balancere de potentielle fordele med nødvendigheden af at beskytte vores studerendes og medarbejderes rettigheder og privatliv.
Vi stræber efter at skabe et dialogisk miljø, hvor kunstig intelligens ikke kun understøtter, men også beriger, samtidig med at vi sikrer, at vores brug af disse teknologier er i tråd med UC SYDs værdier og visioner for fremtiden.
Copilot som primært KI-redskab
Copilot som primært KI-redskab ved UC SYD
Ved UC SYD er Copilot den primære KI-teknologi, der stilles til rådighed for både medarbejdere og studerende. Du kan logge på Copilot her: https://copilot.microsoft.com/
Andre KI-teknologier
Brug af andre kunstig intelligens-teknologier skal ligesom alle andre informationsteknologier og systemer sikkerhedsgodkendes af Digital inden brug til behandling af personoplysninger eller fortrolige UC SYD data.
Vær opmærksom på, at der er udarbejdet principper og retningslinjer for brug af KI i undervisning. Disse findes her:
Principper for brug af generativ-KI ved undervisningen i UC SYD
Principper for brug af generativ KI i undervisningen ved UC SYD
Generativ KI skaber nye og bedre muligheder for den professionelle, men idet den er generativ, kalder den også på en særlig opmærksomhed omkring deklaration af produktionen, samt håndtering af personoplysninger uden nødvendigvis at koble denne opmærksomhed direkte til vidensproduktion. Formålet med nedenstående principper er at tydeliggøre, hvordan undervisere ved UC SYD må ibrugtage generativ KI som digital teknologi i undervisningsprocesser med de studerende.
UC SYD stiller værktøjet Copilot til rådighed for medarbejdere og studerende.
1. Anvendelse af generativ KI skal altid være frivilligt, hvor UC SYD ikke stiller et specifikt værktøj til rådighed for de studerende.
A. Princippet indebærer, at studerende ikke må sættes i en situation, hvor de ikke kan deltage i eller gennemføre undervisningen uden at oprette en konto ved en ekstern leverandør. Hvor UC SYD stiller et generativt KI værktøj til rådighed, må underviser gerne gøre brugen af dette værktøj obligatorisk.
B. Princippet indebærer, at studerende og undervisere gerne må bruge generativt KI, der ikke er stillet til rådighed af UC SYD. Denne brug skal dog altid efterleve indeværende principper. Eventuelle udgifter forbundet hermed afholdes af hhv. de studerende og den relevante uddannelse efter aftale med nærmeste leder.
2. Brug af generativ KI i undervisningen må ikke involvere behandling af personoplysninger
A. Princippet indebærer, at underviser ikke må dele andres personoplysninger. Underviser bestemmer selv over sine egne oplysninger. Hvis man som underviser, gerne vil bruge sin mail og sit navn til at oprette sig i et generativt KI værktøj, som ikke er sikkerhedsgodkendt, er dette tilladt. Det er også tilladt at uploade et billede af sig selv, hvis man ønsker dette. Dette gælder tilsvarende for de studerende.
3. Brug af generativ KI i undervisningen må ikke involvere behandling af fortrolige forretningsoplysninger
A. Princippet indebærer, at undervisere ikke må benytte generativ KI til at behandle UC SYD-fortrolige forretningsoplysninger.
4. Anvendelsen af generativ KI skal altid deklareres
A. Princippet indebærer, at modtagerne af produkter, der er produceret af generativ KI altid skal gøres opmærksom på, at de modtager et produkt fra en generativ KI. Dette gælder både materiale sendt til eksterne samarbejdspartnere, kollegaer og til studerende.
B. Anvendelsen af kunstig intelligens skal deklareres korrekt når:
Du citerer eller anvender indhold som er lavet af en generativ KI. Det gælder både tekst, billeder, videoer mm.
C. Udfordringen ved at henvise til en generativ KI er, at andre ikke kan genskabe og derved genfinde indholdet. Når du henviser, skal du derfor også angive den prompt du har skrevet.
-
- I referencevejledningen kan du se, hvordan du skal gøre det i praksis: https://bibl.ucsyd.dk/friendly.php?s=referencer/referencer
- Hvis du har brugt generativ KI til idegenerering, forslag til interviewspørgsmål eller lign. kan det deklareres i metodebeskrivelsen.
5. Anvendelsen af generativ KI skal ske i overensstemmelse med UC SYDs værdier
A. Princippet indebærer, at anvendelsen af generativ KI skal ske under hensyntagen til UC SYDs værdier. UC SYDs værdier kan findes her: Strategi og organisation | UC SYD.
Retningslinjer for brug af GKI ved eksamener på UC SYD
Brug af generative KI-chatrobotter under eksamen
Det vil blive betragtet som eksamenssnyd at kopiere fra generativ KI og indsætte det i opgaven, medmindre det fremgår specifikt af eksamensbestemmelserne i studieordningen, at det er tilladt. Det kopierede skal i disse tilfælde altid være angivet med kildehenvisning.
Det er tilladt at benytte sig af generativ KI til at søge vejledning og inspiration.
Forbuddet mod uretmæssig brug af generativ KI gælder alle eksamener, og således også eksamener, hvor alle hjælpemidler i øvrigt er tilladt.
Enhver uretmæssig brug generativ KI-teknologi i forbindelse med eksamen, vil blive betragtet som eksamensnyd.
Konsekvenser ved plagiat, snyd eller brug af generative KI-chatrobotter
Procedure for behandling af anden form for snyd er den samme som for plagiering.
Snyd og plagiering medfører, at den studerende ikke får bedømt sin besvarelse og bliver noteret for et brugt prøveforsøg.
Den studerende kan desuden få en skriftlig advarsel. Under skærpende omstændigheder eller i gentagelsestilfælde kan institutionen endvidere beslutte, at den studerende bliver midlertidigt eller permanent bortvist fra institutionen.
Formodning om snyd og plagiering under og efter prøven
Hvis der under eller efter en prøve opstår formodning om snyd eller plagiering indberettes det til studielederen.
Særligt om studerendes brug af kunstig intelligens
Hvis den studerende anvender KI i forbindelse med deres studieforløb gælder følgende:
- KI må ikke anvendes til at behandle personoplysninger (herunder også billeder og video af personer).
- KI må ikke anvendes til at behandle fortrolige oplysninger (passwords, information om strafbare forhold, etc.)
- KI må ikke anvendes til at behandle oplysninger indsamlet under praktik/klinisk uddannelsesforløb
UC SYD anbefaler de studerende at bruge Copilot via deres UC SYD-konto i forbindelse med deres studie og i øvrigt henvises til gældende retningslinjer og principper for brug af kunstig intelligens.
Særligt om kunstig intelligens i forskning
Brug af KI i forskning skal altid dækkes som en del af forskningsprojektets risikovurdering.
Der skal udarbejdes særskilte retningslinjer for forsknings brug af KI-teknologi.