I foråret 2020 lukkede landets videregående uddannelsesinstitutioner ned for undervisning med fysisk tilstedeværelse som følge af corona-pandemien. I maj 2020 bevilligede Uddannelses- og Forskningsministeriet midler til at samle op på erfaringer med onlineundervisning på videregående uddannelser under COVID-19. Målet var at opsamle fælles erfaringer, som kan bruges til at udvikle institutionernes arbejde med onlineundervisning. Undersøgelsens rapport er nu offentliggjort og som noget særligt, så er alle data fra undersøgelsen også tilgængelige.

Det hele kan findes online her:

Cases og praksisfortællinger

Som en del af undersøgelsen har man oprettet et site, som samler eksempler på undervisningspraksis under COVID 19-pandemien i foråret 2020.

10 universiteter og professionshøjskoler har deltaget og de deltagende institutioner har formidlet eksempler fra onlineundervisningen.
Emnet for og vinklen på de præsenterede cases er valgt ud fra underviseres konkrete didaktiske erfaringer og løsninger på de udfordringer, de har arbejdet med i deres undervisning.

Kriterierne for en given case har været, at målgruppen, som er andre undervisere, kan finde inspiration i ét eller flere læringselementer eller konkret anvende i deres fremtidige undervisning – ved tilstedeværelse eller online.

Sitet findes her: http://covid19undervisning.mediajungle.dk/