En ny dimension af virkelighed og uddannelse?

2016 blev udråbt til ”the year of virtual reality”, og siden da har udviklingen ikke stået stille. Det betyder blandt andet, at branchen (bl.a. HTC, Oculus, Sony og Google) har lanceret avancerede VR-headsets, som samtidig er nemt tilgængelige. Vi er i løbet af en meget kort årrække gået fra, at hvis man skulle arbejde med VR, så drejede det som om, at man både skulle have en halvteknisk ingeniøruddannelse OG en frygtelig masse penge, til at man i dag kan købe et superkapabelt headset i den lokale elektronikbutik til ca. 3000,-

Virtual Reality blev som begreb introduceret i midten af 1980’erne af Jaron Lanier, så tanken er ikke ny, men teknologierne udvikler sig til stadighed. Om end VR har haft indtog i adskillige sammenhænge, så viste det sig at 2016 ikke lige var det år, hvor alting forandredes og alle blev grebet af VR – vi venter faktisk stadig… Og lige nu tales der om 2022 som “tipping point” for det helt store indtog af VR i mangfoldige sammenhænge: https://www.cbsnews.com/news/2022-ces-virtual-reality-augmented/

VR spås at være et nyt medie, der har potentiale til at forandre vores verden og tilgang til medier på samme måde som smartphonen gjorde for år tilbage.

VR har udviklet sig fra at potentielt at være en ny dimension af virkeligheden, som mange af os kommer til at færdes i, og som bliver skabt netop i dette øjeblik af alt fra små danske ”start-ups” til store internationale virksomheder, som ex. Facebook/Meta med deres ”Metaverse”, hvor vi måske kommer til at interagere i et virtuelt socialt rum, hvor vi kan holde møder, dele oplevelser, række digitale dokumenter til hinanden med hænderne, samarbejde i disse og sikkert også undervise, lytte og opleve.

En af Facebooks tidligere demonstrationer fra 2016 kan ses her:

og nyere fra efteråret 2021 kan ses her:

De to præsentationer vidner om, at der til stadighed bliver udviklet og forbedret, og sandsynligvis vil det kun blive ved.

Nu da teknologien er her, og den endda er til at komme i nærheden af økonomisk, så er det måske også på tide at se på, hvad Virtual Reality kan i en undervisningsorienteret og didaktisk sammenhæng.

For at blive klogere på emnet, indbød AIT d. 20. april til fælles VR-dag for interesserede.

Vi mødtes i Kolding over middag og startede eftermiddagen med input fra Julie Dalgaard Guldager (https://www.ucviden.dk/da/persons/julie-dalgaard-guldager), hvor hun fortalte om sit forskningsprojekt om brug af VR til alkoholforebyggelse blandt unge.

Dernæst fik vi besøg af Jacob Sangild, som har egen virksomhed (https://ilt.academy) , hvor han rådgiver kunder om valg af teknologier inden for blandt andet VR. Samtidigt er Jacob en del af Vitasim (https://www.vitasim.dk), som udbyder en af de læringsplatforme, som bruges til VR, hvor ex. undervisere selv kan bygge deres egne VR-elementer og ”verdener”. Han fortalte om sine erfaringer med VR og viste eksempler, på hvilke muligheder XR- og VR-teknologien giver.

Dagens afsluttedes med ”fri leg” og Hands-on, der blev igangsat af Finn Faurbye fra CFU, der havde headsets med til test og afprøvning. Denne sidste seance indbød til lige dele hvin, overraskede udtryk og løbende drøftelser, idéudveksling og videndeling, og alt i alt var det en meget fin og indholdsrig eftermiddag.

Nåede du ikke med, så kan du se stemningsbilleder her:

Og har du selv fået lyst til at læse lidt om VR, så kan UC Viden også i denne sammenhæng være nyttig. Blandt andet findes en delrapport om Virtual Reality i sygeplejeuddannelsen her: https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/107138446/Delrapport_Virtual_Reality_Projekt_Valgfag_VIA_Sygeplejerskeuddannelsen_2019_1_.pdf

Naturligvis kan du også finde Julie Dalgaard Guldager og hendes VR-Festlab-projekt tilgængeligt online: https://www.sdu.dk/da/om_sdu/institutter_centre/ist_sundhedstjenesteforsk/forskning/sundhedsfremme/forskningsprojekter/vrfestlab

Og slutteligt – AIT er også i denne sammenhæng til rådighed som sparringspartner, hvis du får lyst eller brug for at kaste dig ud i nye VR-eksperimenter.