Datatilsynet har lanceret en kampagne med den meget sigende titel “Alle har hemmeligheder”. Om end det måske er en sandhed som kan modificeres alt afhængigt af hvem man er, så er det jo da i hvert fald sådan at alle har RET til hemmeligheder og i den sammenhæng også at beslutte om eller med hvem man deler sine personlige oplysninger.
GDPR sikrer, at dem, du deler dine personlige oplysninger med, passer på dem som en hemmelighed og datatilsynet har lavet en lille kampagnefilm, som du kan kigge her:
De har på deres kampagneside lavet en lille liste med “Vidste du…” og de afliver enkelte sejlivede myter om GDPR.
Måske kan du selv blive lidt klogere, måske kan du dele med dine studerende og måske supplerer det bare noget af det du laver på en fin måde.
Du kan ganske gratis tage med på “opdagelsesrejse” i og om det hybride læringsrum på denne gratis konference.
Konferencen byder på videndeling om hybride læringsrum samt ekspertoplæg og workshops og paneldebat.
Udover en række workshops og erfaringer, så vil der være oplæg af bla. Christian Dalsgaard og Thomas Ryberg der vil give bud på begrebsafklaringer – højt, bredt og dybt – og didaktion om digitale læringsrum. Og du vil kunne møde digital trendanalytiker Christiane Vejlø, der giver bud på fremtidens digitale værktøjer og betydning af disse.
Praktisk information
Hvornår: 13. december 2022 kl. 10-16 Morgenbrød og kaffe serveres fra kl. 9:30.
Mandag d. 28. november kl. 13.30- 15.00 har vi 3 spændende oplægsholdere på programmet.
I dette webinar sætter vi fokus på en række spørgsmål og giver en række bud på svar inden for det at fremstille og forstå digitale tekster. Webinar tager afsæt i bogen “Digital skrivedidaktik”, som en række ansatte ved UC SYD var med til at skrive for et par år siden. Du kan læse mere om bogen her: https://www.akademisk.dk/digital-skrivedidaktik og bogen kan naturligvis lånes på biblioteket.
Jens Jørgen Hansen (SDU) vil med afsæt i bogens kap. 1 fokusere på det digitale skriftlighedsbegreb og give et indledende overblik og se på om den digitale udvikling stiller nye krav til udvikling af elevernes skrivekompetencer.
Rikke Denning Christoffersen (UC SYD) vil konkretisere og eksemplificere skrivedidaktisk refleksion via det didaktiske greb SATsER, som hun også beskriver i bogens kap. 5.
Lisbeth Koertz (Tietgenskolen) vil med afsæt i bogens kap. 6 af Peter Holmboe, fortælle hvordan og hvorfor hun iscenesætter det udvidede tekstbegreb, hvor hun sætter sine elever til at “skrive med video”.
Tilmelding
Deltagelse er gratis for ansatte ved UC SYD og gratis for studerende, som har interesse for at deltage.
Børne- og Undervisningsministeriet byder på to dage, der stiller skarpt på, hvordan vi forbedrer børn, unge og voksnes læring gennem it, digitalisering og data.
Digitaliseringsdage er Børne- og Undervisningsministeriets nye virtuelle konference, der afholdes den 9. og 10. november 2022 kl. 11.45-17.00.
Konferencen foregår online og er for alt fagpersonale, der arbejder med børn, unge og voksnes læring fx pædagoger, lærere, vejledere, skoleledere, kommunekonsulenter m.fl.
Og…
Det er gratis at deltage
Digitaliseringsdage er en gratis konference, hvor alle kan deltage – også studerende. Det eneste, du skal gøre, er at tilmelde dig her: Tilmelding til Digitaliseringsdage.
Når konferencen nærmer sig får du tilsendt brugernavn og adgangskode, så du skal bruge for at logge ind og deltage i konferencen d. 9. og 10. november 2022.
Konferencetemaet 2022
På Digitaliseringsdage sættes fokus på, hvordan it, digitalisering og data kan bidrage til at forbedre børn, unge og voksnes læring.
På konferencen vil der bl.a. være oplæg om digital dannelse og kritisk stillingtagen, tips og tricks til anvendelse af teknologi i undervisningen, debatter om potentialer og udfordringer ift. institutionernes digitale hverdag, datainformeret undervisning, anvendelse af teknologi, brug af læringsdata og meget mere.
Programmet består af spor, som er målrettet forskellige uddannelses- og fagområder, således at du har mulighed for at skræddersy netop dét program, du finder mest interessant og relevant for din praksis.
Konferencens spor:
Dagtilbud
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsuddannelser
FGU
Voksen- og efteruddannelse
Studieadministration
Ordblindhed og andre læsevanskeligheder
Ledelse herunder administrativt personale, vejledere, ressourcepersoner, kommunekonsulenter mf.
Tilpas konferencen så den passer til dig
Det virtuelle format giver en ekstraordinær fleksibilitet og mulighed for at deltage, præcis som det passer ind i din arbejdsdag. Alle oplæg bliver optaget. Hvis du ikke har mulighed for at deltage i løbet af konferencedagene eller misser et oplæg, kan du finde dem alle efter konferencens afvikling.
På workshoppen kommer forfatter og Ph.D. Jesper Balslev. Han vil beskæftige sig med nogle af de mere kritiske argumenter, når det kommer til øget digitalisering og online undervisning.
På workshoppens første del formidles nogle af de kritiske debatter, der er opstået på baggrund af de mange Corona-evalueringer og han laver en temperaturmåling på Edtech. Hvad var og er håbene for uddannelsesteknologier, og hvad går kritikken på?
Hybrid workshop: Digital and hybrid worlds: What’s a social learning perspective?
UC SYD er medlem af og sidder i bestyrelsen for FLUID og i dette regi kan du komme helt gratis med, når Nordisk Center for Digital Voksenlæring (NCDV) og VUC Storstrøm d. 15. september kl. 12-14 inviterer til hybrid workshop. Oplægsholdere er Etienne Wenger-Trayner og Beverly Wenger-Trayner.
Etienne Wenger er sammen med Jean Lave ophavsmand til begreberne situeret læring og praksisfællesskaber. Beverly og Etienne har i dag specialiseret sig i workshops om udvikling af praksis og viden i forhold til læringsudfordringer. I de seneste år har fokus været på digitale læringsmiljøer og -udfordringer.
Om workshoppen siger de: “We will review the evolution of social learning theory over the last three decades and some of the implications for leveraging hybrid learning opportunities. We will also explore some heuristics for designing for communities of practice and social learning when they happen in digital or hybrid settings.“
Du kan deltage online, men du kan også deltage fysisk hos Nordisk Center for Digital Voksenlæring, Søvej 40, 4800 Nykøbing F i bygning S.
Deltagelse er gratis. Workshoppen foregår på engelsk.
“Dilemmas of digital education: Looking for the wider picture”.
Sådan lød titlen på Neil Selwyns keynote, som indledte 2022-udgaven af NNU-konferencen. Konferencen er et udslag af et Netværk for Netbaserede Uddannelser, som Københavns Professionshøjskole, VIA og UC SYD tager part i.
I planlægningsgruppen for NNU er AIT repræsenteret og årets tema var “Digitaliseringens dilemmaer” og konferencen dykkede blandt andet ned i hvilke didaktiske og pædagogiske dilemmaer der udspiller sig, når undervisnings og institutionelle rammer digitaliseres. Altsammen er det fokus som AIT også arbejder med i hverdagen og ikke kun når NNU-konferencen skal arrangeres.
Neil Selwyn har forsket i, undervist i og skrevet om digitale undervisning og uddannelse de seneste 25 år. Han er ansat som Distinguished Research Professor ved Monash University i Melbourne.
Neil er international anerkendt som en førende forsker indenfor feltet “digital uddannelse og undervisning” og har en særlig interesse for og viden om det han kalder ”real-life Constraints” eller hvad vi i Danmark måske ville kalde for udfordringer og begrænsninger ved det at implementere teknologibaseret uddannelse – hvad end det er og hvor end det måtte være. Han er forfatter til adskillige bøger – blandet andet ”Should Robots Replace Teachers?”, hvor han kritisk overvejer it og digitalisering.
Neil reflekterede i sit oplæg over, hvordan undervisere kan arbejde for at øge en kollektiv bevidsthed, udvikle en følelse af solidaritet og arbejde hen imod at etablere alternative former for digital uddannelse. Og kom også mere generelt ind på hvordan digitaliseringen påvirker den enkelte undervisers didaktiske handlerum og hvilke didaktiske og pædagogiske dilemmaer der udspiller sig, når undervisningen digitaliseres.
Neils keynote varer 40 minutter og den efterfølgende Q&A-session er udeladt fra denne video, men undervejs deler han tanker og betragtninger over emnet – du kan se hele hans keynote i sin helhed her:
2016 blev udråbt til ”the year of virtual reality”, og siden da har udviklingen ikke stået stille. Det betyder blandt andet, at branchen (bl.a. HTC, Oculus, Sony og Google) har lanceret avancerede VR-headsets, som samtidig er nemt tilgængelige. Vi er i løbet af en meget kort årrække gået fra, at hvis man skulle arbejde med VR, så drejede det som om, at man både skulle have en halvteknisk ingeniøruddannelse OG en frygtelig masse penge, til at man i dag kan købe et superkapabelt headset i den lokale elektronikbutik til ca. 3000,-
Virtual Reality blev som begreb introduceret i midten af 1980’erne af Jaron Lanier, så tanken er ikke ny, men teknologierne udvikler sig til stadighed. Om end VR har haft indtog i adskillige sammenhænge, så viste det sig at 2016 ikke lige var det år, hvor alting forandredes og alle blev grebet af VR – vi venter faktisk stadig… Og lige nu tales der om 2022 som “tipping point” for det helt store indtog af VR i mangfoldige sammenhænge: https://www.cbsnews.com/news/2022-ces-virtual-reality-augmented/
VR spås at være et nyt medie, der har potentiale til at forandre vores verden og tilgang til medier på samme måde som smartphonen gjorde for år tilbage.
VR har udviklet sig fra at potentielt at være en ny dimension af virkeligheden, som mange af os kommer til at færdes i, og som bliver skabt netop i dette øjeblik af alt fra små danske ”start-ups” til store internationale virksomheder, som ex. Facebook/Meta med deres ”Metaverse”, hvor vi måske kommer til at interagere i et virtuelt socialt rum, hvor vi kan holde møder, dele oplevelser, række digitale dokumenter til hinanden med hænderne, samarbejde i disse og sikkert også undervise, lytte og opleve.
En af Facebooks tidligere demonstrationer fra 2016 kan ses her:
og nyere fra efteråret 2021 kan ses her:
De to præsentationer vidner om, at der til stadighed bliver udviklet og forbedret, og sandsynligvis vil det kun blive ved.
Nu da teknologien er her, og den endda er til at komme i nærheden af økonomisk, så er det måske også på tide at se på, hvad Virtual Reality kan i en undervisningsorienteret og didaktisk sammenhæng.
For at blive klogere på emnet, indbød AIT d. 20. april til fælles VR-dag for interesserede.
Vi mødtes i Kolding over middag og startede eftermiddagen med input fra Julie Dalgaard Guldager (https://www.ucviden.dk/da/persons/julie-dalgaard-guldager), hvor hun fortalte om sit forskningsprojekt om brug af VR til alkoholforebyggelse blandt unge.
Dernæst fik vi besøg af Jacob Sangild, som har egen virksomhed (https://ilt.academy) , hvor han rådgiver kunder om valg af teknologier inden for blandt andet VR. Samtidigt er Jacob en del af Vitasim (https://www.vitasim.dk), som udbyder en af de læringsplatforme, som bruges til VR, hvor ex. undervisere selv kan bygge deres egne VR-elementer og ”verdener”. Han fortalte om sine erfaringer med VR og viste eksempler, på hvilke muligheder XR- og VR-teknologien giver.
Dagens afsluttedes med ”fri leg” og Hands-on, der blev igangsat af Finn Faurbye fra CFU, der havde headsets med til test og afprøvning. Denne sidste seance indbød til lige dele hvin, overraskede udtryk og løbende drøftelser, idéudveksling og videndeling, og alt i alt var det en meget fin og indholdsrig eftermiddag.
Nåede du ikke med, så kan du se stemningsbilleder her:
Og slutteligt – AIT er også i denne sammenhæng til rådighed som sparringspartner, hvis du får lyst eller brug for at kaste dig ud i nye VR-eksperimenter.
Folkene bag Studietube har fremstillet et nyt og meget fint hæfte, som samlet en oversigt over alt det indhold, som vi alle fra UC SYD har adgang til. Du kan bruge det til at finde inspiration i eller du kan bruge det til at få overblik over dem mange muligheder.
Hæftet er overskueligt og i A5 størrelse, så det passer perfekt til tasken eller mobilen. Du kan downloade hæftet, men du kan også læse det online – altsammen her på denne side: